
Vores by
Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
- At aktivere fantasi og forestillingsevne.
- At samskabe og inspirere hinanden.
Teenagere spiser vaffelis af Molly Haslund, Lærke Posselt
Den danske landsoldat efter sejren af H.W. Bissen
Piger der venter på toget af Erik Raadal
Gårdinteriør fra en maskinfabrik i en provinsby af G.A. Clemens
Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup af Johan Thomas Lundbye
Stederne af Palle Nielsen
Family Sha-la-la af Lilibeth Cuenca Rasmussen
Opgave
Er der kunst i din by?
2 lektioner og 30 minutter

I denne opgave skal I undersøge forskellige kunstneriske udtryk med afsæt i værker fra SMK’s samling. Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i deres egen by og se hvilken kunst, de kan finde – eller ikke kan finde.
Kunstens mange udtryksformer
30 minutter
Kunst kan have mange udtryk. Start en dialog om hvad man kan lave kunst af, og hvilke kunstværker eleverne kender til og har mødt. Ud over tegning, maleri og skulptur findes der også video, lyd, performance, readymades, landart og meget andet. Her kan du med fordel vise forskellige eksempler.
Med udgangspunkt i udvalgte værker fra SMK’s samling skal eleverne undersøge forskellige kunstneriske udtryk. Tal om forskellene mellem det abstrakte og det figurative, mellem forskellige materialer, kunstneriske udtryksformer og de historier, kunsten kan fortælle. Er der noget særligt, der tiltaler dem? Hvilke forskelle og ligheder er der? Er der noget, I kan sammenligne med i jeres by?
- Kunstværker der viser forskellige udtryksformer
Kunstværker
Find kunst i din by
1 lektion
Gruppearbejde
Del eleverne op i grupper på 3-4 elever. De skal nu ud og undersøge, om de kan finde kunst i deres egen by. Eleverne kan fotografere og tegne det, de finder, som dokumentation, men I kan også gå rundt i byen sammen bagefter og tale om det, de har fundet.
Benspænd
Giv gerne eleverne nogle benspænd for at konkretisere og hjælpe dem på vej.
Fx ved at ”give dem et par briller på” så de kigger efter noget specifikt:
- Det kunne være særlige materialer, der går igen fra de værker, I sammen har kigget på
- Det kan være kunst, der fortæller en historie
- Kunst du ikke forstår eller som overrasker, eller hvor du er i tvivl om det er kunst
- Kunst der vækker en følelse i dig eller leder dine tanker et andet sted hen.
- Kunst der gør dig opmærksom på oversete eller ukendte sider af din by
- Kunst der er koblet til bygninger
Du kan som lærer overveje at sende grupperne ud i forskellige områder i byen, som skal udforskes, så eleverne ikke vælger det samme.
Hvis eleverne ikke kan finde kunst, eller hvis der ikke er noget oplagt kunst i byen, kan I have en fællessnak om manglen på kunst. Er der oplagte steder i byen, hvor man kunne placere noget kunst? Hvorfor lige der? Hvordan kunne kunsten se ud?
- Papir
- blyanter
- tegneunderlag
- Mobil/tablet eller noget andet at fotografere med
I vores by kan du finde...
1 lektion
Når alle grupper er vendt hjem, skal I gå i dybden med det, de har udvalgt.
Spørgsmål:
- Hvor fandt I det?
- Hvorfor synes I, det er kunst?
- Hvad interesserer jer ved værket?
- Gemmer der sig en historie i værket?
- Hvordan påvirkede kunsten dig? Skabte den en debat, vækkede en tanke eller følelse, inspirererede, overraskede?
- Hvordan syntes I, at kunsten passer til stedet?
Opsamling:
Eleverne kan præsentere for hinanden i klassen, eller I kan lave en byvandring, hvor I går rundt til elevernes udvalgte værker og steder og taler om det på lokationerne
Opgave
Historien bag...
1 lektion

Eleverne skal gå på opdagelse i deres lokalmiljø og undersøge et lokalt kunstværk. Måske står der en buste et sted? Måske er der et relief på en mur? Eller måske er der en rundkørsel med et abstrakt kunstværk? Eller en video projiceret op på en mur? Alle typer kunstværker, I kan finde, vil fungere til opgaven.
Digt en historie
1 lektion
Gå ud og find et kunstværk i jeres lokalområde. Kig på værket og tal om, hvad I kan se. Eleverne skal ikke tolke eller bruge deres forhåndsviden, men blot beskrive. Du kan fx få dem til at forestille sig, at de skal beskrive det for en person, som aldrig har set værket før.
Lad dem eventuelt skrive nogle ord ned hver især som udgangspunkt for at starte en fælles samtale med hele klassen.
Brug fantasien
Eleverne skal nu sætte gang i fantasien og undersøge, hvad kunstværket ligner eller minder dem om – måske får det deres tanker og associationer i en helt ny retning? Med afsæt i deres beskrivelser af værket skal de nu tale om, hvilke egenskaber kunstværket kunne have – er der fx en form der ligner en hat? Hvad hvis overfladen var blød i stedet for hård? Hvordan ville kunstværket bevæge sig? Det kan være, at de også får lyst til at inddrage området omkring værket.
Med udgangspunkt i det, værket får dem til at tænke på, skal de nu digte en historie. Lav optag af elevernes svar og spørg ind. Har de fx talt om, at kunstværket ligner et bestemt dyr eller en genstand? Spørg ind til, hvordan det er havnet der? Eller hvordan det føles at være netop dér.
Opsamling
I kan slutte af med at skrive historien ned sammen eller lade eleverne digte videre hver for sig. Det kan også være, at I kan bruge historien som udgangspunkt for en leg.
- Ingen specifikke materialer er påkrævet. Brug det, der er dér, hvor værket befinder sig: blade på jorden, småsten, skrald o.l.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.