Omsorg
En såret mand med et trist blik ligger i en blød og tryg seng, langt fra krigen. Han er soldat, og uniformen hænger ved siden af vinduet. En ung kvinde læser for ham. Er hun hans hustru, søster eller en sygeplejerske med omsorgen som sit virke? Deres hænder mødes, og maleriet er præget af stor ømhed, styrke, men også skrøbelighed. Lethed og tyngde. Solen rammer vinduet, og små grene kaster skygger på gardinet. Det gennemsigtige glas og rosen, der snart visner.
Krig
Soldaten er hjemme fra krigen. Den 2. slesvigske krig i 1864, hvor Danmark led et stort nederlag til Østrig og Preussen. Maleren skildrer ikke den tapre landsoldat med bøgegrenen hævet højt og sejrrigt, men en skrøbelig, såret kriger. Mange af tidens kunstnere dyrkede det patriotiske og styrkelsen af national identitet.
Et andet blik
Elisabeth Jerichau Baumann, en af de få kvindelige kunstnere, der fik en reel karriere i 1800-tallet. Men hun havde svært ved at slå igennem i Danmark. Mange mente, at hendes kunst var for sødladen, for fremmed. Hun var tysk-polsk, og en kritiker sagde, at hendes malerier virkede uægte. Men med et nutidigt blik kan nærværet og omsorgen måske virke mere ægte end mange af guldalderens ellers idealiserede motiver?
Inspirationsord
- Krig
- Skrøbelighed
- Omsorg
- Blik
- Køn
- Relationer
- National identitet
- Guldalder
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Automatdigt
- Postkort fra den danske guldalder
- Lydlandskaber
- Billedmanipulation og iscenesættelse
- Reels med udgangspunkt i et kunstværk

Forhold, fællesskaber og forelskelse
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At tale om svære og problematiske følelser
- At gå kropsligt og sanseligt til et kunstværk
- At tegne følelser
- At bruge deres kroppe som pensler

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.